Baricol / Nyhetsarkiv / Proteinrika näringsbomber för minimagar

Proteinrika näringsbomber för minimagar

Påskägg fyllda med godis kanske inte är någon höjdare för en minimage eftersom man riskerar att dumpa av sockret. Men de där äggen som många av oss mumsar på året om är en annan femma eftersom näringsvärdet i ägg är väldigt högt. Faktum är att du får i dig nästan alla de näringsämnen du behöver genom att äta ägg.

Målade ägg i äggkopp med två sticks med baricol pulver framför

Ägg är ju ett sånt där livsmedel som går att variera i det oändliga. Äggröra, pocherat ägg, kokt ägg, stekt ägg, omelett, bananpannkaka för att nämna några exempel (du hittar massor av bra recept i BariBuddy). Ägg lämpar sig ju också riktigt bra för en minimage eftersom det både innehåller mycket näring och bra med protein. Under mosperioden är det ju också ett utomordentligt livsmedel som är både mjukt och lättuggat.

Proteinrikt och näringsrikt för minimagar

Ägg är rikt på protein. Ett medelstort ägg innehåller 7-8 gram protein vilket en måltid minst bör innehålla för att du ska få i dig tillräckligt med protein som överviktsopererad. Rekommendationen brukar vara minst 60 g protein per dag, så om man äter 6 mål per dag bör varje måltid minst innehålla 10 g! Ägg ger dessutom protein av bra kvalitet eftersom äggen innehåller alla de livsnödvändiga aminosyrorna som kroppen inte kan tillverka själv. Jag har genom åren stött på en hel del patienter som efter operationen inte klarar av att äta ägg. De beskriver en dumpingliknande känsla med symtom som illamående och obehag. Exakt varför en del patienter känner så vet man inte.

Fett, vitaminer och mineraler i ägg

I äggulan finns fett. Den största delen av detta fett är enkelomättat, dvs samma typ av fett som finns i olivolja. Men även mättat och fleromättat fett ingår i äggulan. Vad gäller det fleromättade fettet så innehåller ägg båda de livsnödvändiga fettsyrorna omega-3 och omega-6, som vi måste få i oss via maten.

I stort sett alla vitaminer, mineraler och antioxidanter som vi behöver finns i ägg i varierande mängd. De flesta av dessa näringsämnen finns i äggulan så skippa inte den! Mest betydande mängder (i förhållande till dagsbehovet av respektive näringsämne) finns det av B12, selen, riboflavin (B2), A-vitamin, fosfor, E-vitamin, D-vitamin och niacin.

”Ett färskt ägg kan inte simma”

För att kontrollera om ägget är färskt kan du lägga det (okokt) i en skål med vatten. Om det ligger kvar på skålens botten är det färskt. Om det däremot skulle flyta upp till ytan så är det gammalt. Detta beror på att den luftblåsa som finns i ägget blir större med tiden.

Nog om äggsnacket, här kommer ett tips på hur du kan äta dina ägg i påsk 🙂  Och du, glad påsk!

Hur mycket godis och socker innehåller påskäggen?

En påskig förrätt för minimagar

 

 

Vitaminer i påsk?

Du har väl inte missat att du nu kan handla med klarna checkout hos oss! Beställ nu så att lagret där hemma aldrig blir tomt 🙂

Beställ!

Baricol Complete sväljtablett med förpackning placerade på ett bordBaricol Complete tuggtablett placerade på ett bord

Baricol Complete brustablett hallon & persika på ett bordBaricol Complete dospåsar som ligger framför förpackningen