Baricol / Våra dietisters artiklar om överviktskirurgi / Att känsloäta innan och efter viktoperationen
Kvinna tittar i kors på gaffel med chokladkaka

Att känsloäta innan och efter viktoperationen

När hjärtat är krossat åker glasspaketet fram! Att äta när livet känns jobbigt är något många av oss kan identifiera oss med. Ibland äter vi för att vi är hungriga och behöver mer energi och ibland för att vi är uttråkade, ledsna, stressade eller oroliga… Faktum är att 35-50% av vuxna använder mat som svar på en känsla och bara för att man genomgått en viktoperation förändras inte detta.

Vad händer rent fysiologiskt?

När du äter får kroppen fullt upp med att ta hand om maten som landat i magen och ska vidare genom matsmältningssystemet. Stress och oro kan dämpas tillfälligt när du äter något och kan ge en känsla av exempelvis lugn eller tröst. Det här blir förstärkande, vilket betyder att vi gärna gör samma sak igen och igen. Efter viktoperationen sker en hormonell förändring vilket minskar hungerkänslor och kanske vad du är sugen på, men det betyder inte per automatik att du blir av med ditt känsloätande. För en del, kan man med tiden känsloäta som innan, för andra upphör det behovet och för en tredje uppstår en sorg över att det inte går längre!

Har du eller har du haft en komplicerad relation till mat?

Det är många som har ett komplicerat och konfliktfyllt förhållande till mat. Hur många av de du känner kan njuta av en tårtbit utan att tänka “Varför åt jag den där? Jag får ta en promenad eller svänga förbi gymmet på vägen hem”? Kanske har du lärt dig redan som barn att äta något gott när du är ledsen? Eller fått höra av någon släkting att äta upp eller ta om av dennes mat?

Om du inte vill döva dina känslor med mat, hur ska du göra i stället?

  1. Steg ett här brukar vara att identifiera i vilka situationer du vill ta till mat. Är det vid stress, när du är ledsen eller orolig? Skriv en mat- och känslodagbok där du skriver ner både vad du äter och vad du tänker. “Jag har varit så duktig. Jag förtjänar en belöning.” eller “ingen tycker ändå om mig så det spelar ingen roll vad jag gör”.
  2. Stämmer dina tankar med verkligheten?
  3. Hur känns hungern? Kommer den plötsligt och ger dig sug efter något speciellt eller kommer den smygande? Ofta är den plötsliga hungern ett tecken på att du egentligen kanske inte är hungrig rent fysiologiskt.
  4. Ta hjälp! KBT kan vara en metod som kan hjälpa till vid den här typen av problem!

Var snäll mot dig själv och din mini-mage

Ibland är vi väldigt självkritiska! Du som tidigare varit överviktig eller kanske fortfarande är, kan ha negativa känslor kopplad till din kropp. Det minskar förstås din glädje, energi och påverkar hur du ser på dig själv och hur du tror att andra ser på dig. Du behöver börja väcka din så kallade självmedkänsla – vara snällare mot dig själv helt enkelt! Lättare sagt än gjort? Ja men börja idag! Säg något snällt till dig själv.

Läs mer: