Baricol / Våra dietisters artiklar om överviktskirurgi / Hur man botar sötsuget efter viktoperationen
håller i chokladboll som bitit en tugga av med kola i

Hur man botar sötsuget efter viktoperationen

Hur är det med ditt sötsug efter viktoperationen? För en del försvinner sötsuget helt medan för andra blir det starkare än innan. Vi vet inte riktigt varför det skiljer sig åt mellan olika individer men det finns några saker som kan vara bra att ha med sig när sötsuget kommer smygande.   

1. Se till att få i dig protein och fibrer

Både fiber och protein mättar bra och som du säkert känner till kan ett svängande blodsocker göra att ditt sötsug ökar. När blodsockret faller tänker din kropp – jag behöver äta! För att förebygga dessa svängningar behöver du äta protein (kött, fisk, ägg, keso, kvarg, bönor, linser) och fiber (kål, broccoli, morot, grovt bröd, linser). Så med andra ord, följ dina kostrekommendationer och undvik snabba-kolhydrat-fällan! Ett bra tips för att fördela energigivarna är att använda vår smarta matlåda där du använder det största facket till protein, och de övriga till grönsaker och fiberrika kolhydrater. Beställ din här!

Matlåda med 3 fack för mat baricol

2. Undvik ultraprocessad mat

Ultra-processad mat ger sötsug av flera anledningar. Dels innehåller den här typen av mat lite protein och fibrer. Maten kan därmed enkelt brytas ner av kroppen och går snabbt ut i blodet och höjer blodsockret (som sjunker lika snabbt igen). Ultra-processad mat innehåller också mer salt, fett och socker än mat som inte är processad. Läs mer om vad ultraprocessad mat är här.

3. Ät regelbundet

Det kan vara svårt att äta regelbundet, speciellt när du är nyopererad och kanske inte känner någon hunger alls. Men vad händer när bilen inte tankas -dvs när du kör på utan att äta? Bilen får soppatorsk och i ditt fall dimper energinivåerna och du känner dig lättirriterad eller låg. Det kallas blodsockerkrasch. Ät därför var tredje till var fjärde timme, särskilt om dina portioner är små.

4. Ta dina bariatriska vitamintillskott

Låga nivåer av vitaminer och mineraler kan göra att din kropp signalerar sötsug för att den vill att du ska få I dig något som den saknar. Till exempel kan chokladsug vara relaterat till magnesiumbrist eftersom choklad innehåller mycket magnesium. Men oroa dig inte, Baricol innehåller magnesium;-)

5. Sov ordentligt

Har du lagt märke till att du blir mer hungrig och sugen när du är trött? När du sovit för lite går dina nivåer av stresshormonet kortisol upp – och detta kan ge dig sötsug.

6. Stressa ner

Småäter du när du är stressad? Det är en naturlig reaktion eftersom socker gör att hjärnan “mår bra” – tyvärr så varar inte den effekten särskilt länge…

7. Drick ordentligt

Sötsug kan också vara ett tecken på att du behöver dricka mer. Försök att dricka 1,5-2L per dag. Vår grymma vattenflaska med mängdangivelser kan vara en hjälp på traven.

8. Ät nått sött

Ibland vill vi ha nått sött och det är helt okej! När du väl bestämmer dig för att äta nått sött – njut av det!

Vilka är dina bästa tips när du är sötsugen? Kommentera på Instagram👇

Läs mer: