Baricol / Våra dietisters artiklar om överviktskirurgi / 5 “må bra” mål efter viktoperationen
Kvinna ser ut över spegelblankt vatten på hösten

5 “må bra” mål efter viktoperationen

Det första året efter viktoperationen handlar det mycket om vågens siffror. Det är ju inte så konstigt eftersom oavsett vad man ska med viktnedgången till så är ju vägen för att uppnå vinsterna själva viktminskningen. Men vad händer sen, när vikten har stannat av? Inför det nya året skickar jag med dig 5 tips som kan göra att du mår bättre!

Vad drömmer du om?
Våga mera, läsa fler böcker, resa eller bli starkare? Skriv ner dina drömmar på ett papper. När i tid ska målet vara uppnått och vad är definitionen för uppnått mål? Våga prata med 10 främlingar per månad, läsa 10 böcker under 2022, resa till Lofoten eller orka springa 1 mil.

Koppla bort och koppla av!
Elektronik i all ära men den kan göra oss mer stressade. Ta en nyttig paus från TV/telefon/platta/dator. Om det inte är möjligt att utesluta den helt kanske du kan skära ner? 1 timme fri tv/surftid varje dag efter arbetet? Hur mycket tid får du över till dina drömmar?

Var i nuet
Kanske det svåraste men också det som vi kanske behöver som mest! För att lyckas extra bra med detta gör jag gärna en aktivitet där jag inte kan fokusera på något annat. Åka slalom, längdskidor, jogga, duscha är bra sätt. Att göra punkt två hjälper också till.

Stapla vanor
För att lyckas med något nytt så är de bra att koppla vanan till något du redan gör. Om du till exempel vill läsa mer, bestäm dig för att läsa minst 1 sida innan du släcker lampan för natten. Kommer ihåg dina vitaminer genom att ta dem i samband med din frukost som du äter varje morgon eller träna alltid på vägen hem från jobbet.

Var snäll mot dig själv
Träna på att lyssna på dig själv och dina behov. Det här är många av oss alldeles för dåliga på. Hur är vi mot andra om vi inte mår bra och tar hand om oss själva? En bra utgångspunkt är att behandla dig själv som du skulle behandla en nära vän. Lyssna till din kropp! Prioritera att få den mat, sömn, motion och avkoppling du behöver. För att lyckas med det är det viktigt att planera in sådant som du tycker om och mår bra av. Kanske en egotimme varje vecka där du gör något för dig själv, eller varför inte varje dag?

Lycka till!

PS: Jag ångrar att jag inte ägnade mer tid åt att banta” Sa INGEN på son dödsbädd! :DS