Räkna kalorier som magsäcksopererad?

En ständigt återkommande fråga som vi dietister får av personer som genomgått en gastric sleeve eller gastric bypass är - hur många kalorier ska jag äta?

Kvinna håller i mobil framför dator

Många som genomgår en viktoperation är bantningsexperter och det finns ingen diet man inte testat. När man väl genomgår sin viktoperation förändras hunger- och mättnadssignalerna vilket gör att man blir mätt på en mindre mängd mat än innan och kanske förändras också suget. Vikten rör sig neråt på vågen och kaloribehovet likaså – då en mindre kropp kräver mindre kalorier (energi) för att gå runt. Med tiden kommer också portionsstorlekarna att öka något, vilket är vad vi förväntar oss. Hur ska man då tänka kring sitt kaloribehov?

Kaloribehov efter en magsäcksoperation

För närvarande finns det ingen validerad ekvation för att uppskatta kaloribehovet för patienter efter en viktoperation. Det är också väldigt inviduellt vilket behov man har eftersom här spelar parametrar som längd, kön, ålder och muskelmassa in. När vi dietister tittar på en patients matintag efter operationen är vi mer fokuserade på kvalitén av det du äter än dess kaloriinnehåll. Vi vill veta hur du kommer att identifiera dina nya hunger- och mättnadssignaler, vilken typ av mat du väljer, hur du äter dina måltider, hur det sociala ätandet ser ut och vilka eventuella utmaningar du kan tänkas ha.

Släpp “diettänket”

Många patienter har förståeligt nog utvecklat en stark vana att räkna kalorier efter många års bantning. Efter din operation vill vi fokusera på att ändra denna mentalitet och skapa sunda matvanor och tankar kring mat. Det är detta som kommer att göra dig redo för långsiktig framgång. Som ni alla redan vet är bariatrisk kirurgi inte en kortsiktig lösning utan kommer att vara en del av resten av ditt liv. Därför ligger fokus på livslånga positiva vanor. Ingen vill hålla koll på kalorierna i varje måltid under resten av livet och det vill vi inte heller att du ska!

Bariatrisk kirurgi minskar mängden mat du fysiskt kan äta, men det påverkar inte näringskvaliteten på maten du äter. Kaloriräkning hjälper oss inte heller här, eftersom de lägsta kalorialternativen inte alltid är de mest näringsrika. Till exempel; om man bara fokuserar på kalorier har läsk med socker och mindre kalorier än vad mellanmjölk har. Kalorierna i läsken kommer enbart från socker medan de i möjlken består av en kombination av kolhydrater (laktos), fett och protein. Dessutom innehåller mjölk massor av vitaminer och mineraler som exempelvis kalcium och fosfor som är viktiga för benhälsan. Även om mjölk innehåller mer kalorier är det mycket mer näringsrikt. Ett klassiskt exempel på kvalitet framför kvantitet! Så skippa kaloritänket och tänk struktur och kvalité istället. Förutom maten du äter behöver du också ta tillskott av vitaminer och mineraler efter din viktoperation – läs mer om det här.

Så här stor ska en normalportion vara efter en överviktsoperation