Baricol / Nyhetsarkiv / Bli mätt efter viktoperationen!

Bli mätt efter viktoperationen!

En av fördelarna med gastric sleeve och gastric bypass är att hungerkänslorna minskar och att mättnadskänslan/fyllnadskänslan ökar. Med tiden kan dock hungern komma tillbaka och suget likaså. Då är det viktigt att tänka på hur man disponerar valen på sin tallrik.

Riskaka med smör och riskaka med keso och avokado på blåa tallrikar

Det finns livsmedel som nödvändigtvis inte behöver vara dåliga, men utan rätt kompisar på tallriken mättar de inte särskilt bra. De flesta känner ju till att våra energigivare är protein, fett och kolhydrater och att vi behöver alla dessa i varierande grad. Alla får gärna vara med i någon form vid en måltid och de flesta livsmedel gör ju sig faktiskt bäst i ett sammanhang.

Efter en gastric sleeve och en gastric bypass får man en ökad utsöndring av mättnadshormon vilket gör att det kan vara lättare att göra hälsosamma val. Jag brukar likna det med att gå på matvaruaffären mätt istället för hungrig. Med tiden vittnar dock många om att hungerkänslorna kommer tillbaka i varierande grad och då är det bra att ha koll på hur man kan kombinera ihop en frukost eller ett mellanmål som mättar bra (eller “bättre”).

Vi har ju alla hört påståenden som: Havregrynsgröt blir man hungrig av direkt! Riskakor är så bra, de innehåller ju knappt några kalorier (och de är ju ruskigt goda med smör på). Gröt är ju bra, så jag äter risgrynsgröt till frukost!

Tips på mellanmål som mättar

Idag delar jag med mig av några olika kombinationer där basen består av samma grund, men där hur du kombinerar dem kan få en varierande grad av långvarig mättnad.

Exempel:

Riskaka (kolhydrater) med keso (protein) och avokado (fett) mättar bättre än en riskaka med smör.

Havregrynsgröt (kolhydrater) med jordnötssmör i eller bredvid (protein och fett) toppad med banan, jordgubbar valnötter och pumpafrön (fett och protein). En klick kvarg på höjer proteininnehållet ytterligare. Många knäcker också i ett ägg vid kokning. Denna kombination håller dig mätt längre än havregrynsgröt med sylt.

Risgrynsgröt är ju faktiskt gröt och gröt är nyttigt har jag hört av många patienter genom åren. Även risifrutti har varit ett populärt val för många.  Risgrynsgröt och risifrutti innehåller dock snabba kolhydrater och ibland också en del tillsatt socker. Bloggaren Ursula har tipsat om kesofrutti en hybrid mellan risgrynsgröt och risifrutti. Blanda keso (protein) med fet naturell yoghurt (protein+fett) och rör i osötad vailjkvarg (protein). Toppa med frön och nötter (protein+fett) och jordgubbar.

Så dagens tips är alltså, att tänka på vilka komponenter du kombinerar för att känna dig mer mätt. Ett annat kanske uttjatat tips men ack så aktuellt är att äta regelbundet. Det kan göra susen för suget…

Här kan du få fler tips på varianter av Ursulas kesofrutti.