Baricol / Våra dietisters artiklar om överviktskirurgi / Sätt att hantera hunger och sug efter en viktoperation

Sätt att hantera hunger och sug efter en viktoperation

Det som många beskriver som sug är ofta triggat av humör eller känslor. Många gånger äter vi av andra orsaker än just hunger. Känslorna kan vara negativa som ensamhet, nedstämdhet eller stress, eller positiva - att man äter för att belöna sig eller för att fira.

Mun äter en köttbit med gaffel

Många av oss är känsloätare på ett eller annat sätt. Att stoppa något gott i munnen kan för en kort stund innebära att man mår lite bättre, men det förändrar sällan den grundkänsla som man bär på. Har man genomgått en gastric sleeve eller gastric bypass betyder ju inte det att känslorna kring mat försvinner även om hungerkänslorna tills viss del gör det. En del av de tusentals patienter som jag träffat beskriver att suget försvinner helt efter operationen, medan andra säger att det är ännu starkare än innan. I dagens inlägg delar jag några tips på hur man kan underlätta för sig, själv eller till och med minska suget.

Ät regelbundet

Det kanske låter tjatigt, men genom att äta cirka var tredje timma håller du blodsockret under kontroll vilket avhjälper okontrollerad hunger som kan leda till sämre val. Inte bara när du handlar i matvarubutiken och skymtar godishyllan, utan även då du känner dig låg över något som hänt. Är blodsockret under kontroll är chansen att du fattar bra beslut betydligt större.

Ät proteinrikt

Försök att äta proteinrikt. Protein är den energikälla som mättar bäst per kalori. Mellanmålet får gärna innehålla minst 10 g protein. Exempel på mellanmål som ger bra med protein är:
– 1 stort ägg med Bregott, och kaviar på Wasa rågrut (10 g protein).
– 1 dl keso med 1/2 banan (14 g protein).
– Smothie med 1 dl lättkvarg, 1 dl lättmjölk 1 dl frysta mangokuber, 1/2 msk osötat jordnötssmör (31g).
Fler proteinrika recept hittar du i vår app BariBuddy.

Ta kontroll över din miljö

Se till att du inte ha frestande saker omkring dig. Kakor, godis eller chips i lådorna kan kännas lockande och vips så har man hittat en anledning till att nalla något där. Ha därför bara bra saker hemma, och köp små mängder när du bestämt dig för att äta någon utrymmesmat (som kroppen egentligen inte behöver). Planering är även det ett sätt att ta kontroll! Lämna med andra ord inget åt slumpen.

Ät måltider med rätt fördelning av energigivarna

Om måltidens sammansättning inte är genomtänkt kan det också orsaka hunger eller sug. Potatisbullar med lingonsylt, nudlar eller pasta med pastasås i all ära, men det innehåller ju mest bara kolhydrater. Se till att din måltid innehåller både protein, fett, kolhydrater och grönsaker. En bättre variant skulle i så fall vara potatisbullar med keso blandat med lingonsylt och med vitkålssallad till, nudlar av squash med kycklingfilé, pasta med linssås, stekt halloumi och broccoli är bra exempel på måltider som är mer balanserade.

Ifrågasätt dig själv

Att rakt upp och ner skriva ner vad du äter ska inte underskattas. En del har inga problem att skriva ner “sanningen” medan andra får betydligt bättre matvanor när man skriver eftersom man då tänker efter innan man väljer att stoppa något i munnen. Oavsätt utfall är det ett bra sätt att se vad man egentligen gör eller för att medvetandegöra och förbättra vanorna. Mitt bästa råd brukar vara att bestämma dig för ett antal gånger per dag du ska äta (tex 6 gånger per dag) och sedan inte överskrida dessa. Vill du ta en kaka, i så fall ta den tillsammans med ett av mellanmålen. En annan bra sak är att äta det bra mellanmålet först, och om suget fortfarande finns kvar, kan du ta kakan också, Ibland tappar man suget när man ätit något redan.

________________________________

Beställ 

 

Läs mer!

Är det fusk att genomgå överviktskirurgi?

Ska jag berätta att jag har gjort en viktoperation?

Svårt att ta dina vitaminer efter din viktoperation?